شباب المنصورة

ألا تجيبووه Ooouo_10

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

شباب المنصورة

ألا تجيبووه Ooouo_10

شباب المنصورة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شباب المنصورة

منتديات شباب المنصورة والوطن العربي .. احلي شباب وارق بنات

تنبيه: يرجي من اعضائنا و اصدقائنا القدامه
والجدد اعادة ذكرياتنا مع هذا المنتدي بزيارةجروب شباب المنصورة علي الفيس بوك بالضغط هنا كي نتواصل مجددا

ألا تجيبووه

Ahmed.saleh
    Ahmed.saleh
    :: عضــو محتــرف ::
    :: عضــو محتــرف ::

ألا تجيبووه Auaaac10
    ذكر
    نقــاط : 53411
    البــلد : مصر
    المدينــة : المنصورة

ألا تجيبووه Empty ألا تجيبووه

مُساهمة من طرف Ahmed.saleh السبت يونيو 04, 2011 10:32 am

إن ترك الألسنة تُلقي التهم جزافا
    دون بينةٍ أو دليل يترك المجال فصيحاً
    لكل من شاء أن يقول ما شاء في أي وقتٍ شاء
    ثم يمضي آمناً مطمئنا

فتصبح الجماعةُ المسلمة وتُمسي
    وإذا أعراضُها مجرحة وسمعتها ملوثها
    وإذا كل فرض فيها متهم ومشكوك فيه

فأنا آرى أن الشعار المرفوع الآن
    الشعبُ يُريدُ إسقاط الشعب
    الشعب يشككُ في الشعب
    حتى أصبحنا نشك في كل أحد ولانثق في أي أحد

وإذا تكلم أي إنسان
    "هو عايز ايه وقصده ايه ونيته ايه"
    "لا دي نيته كذا"
    وصار الا تهام للنيات وللماقصد

ده من كلام شيخنا المفضال التقي النقي الورع محمد حسان نحسبة كذالك ولا نزكيه علي الله
    المهم : السؤال هنا ليه كده ميين السبب فده هل الاعلام المزيف ام الاعلام العلماني ام ايه بالظبط
    تلاقي القنوات هنا السلفيين عملو سبحان الله علي اساس ان المسلمين كلهم مش سلفيين
    تيجي فقناة تانيه الاخوان ماشي مش هشكر فالاخوان لكن مش للدرجادي
    تبص هنا تلاقي مش عارف ايه اكيد انتو عارفين
    ليه كده يا اخواني متظنوش لما الاعلام يقول السلفيين احنا كده فمنأه لأ الهجوم ده يقصد الاسلام يقصد دين الله عز وجل كلمة السلفية دي ظهرت بعد ما ظهرت البدع داخل اهل السنة فكان لازم نميز انفسنا عن المبتدعين السلفية اللي هيا اتباع الرسول والصحابة فهم سلفنا فقط وليست لحية ولا جلباب قصير حتي لو انتا مقصر ومش ملتحي ومش مقصر بردو سلفي لانك معتقد فاتباع الرسول والصحابة
    يبقي الهجمة الشرسة دي عالاسلام عالحدود علي الله عزوجل
    لما يطلع خالد منتصر يقول الله ايه دخلة فالحكم ده ايه دار الافتاء ربنا يجزيهم خير فالازهر طلعو بيان فورا لو يقصد ان ربنا ميحكمش يبقا كفر
    ليه كده ومن قبلها يحيي الجمل يا جماعه والله الهجمة عالاسلام واحنا مش حاسين

انا اخترت اسم الا تجيبوه لهدف
    في غزوة احد لما اشتد القتال وظن المشركين ان محمدا مات وكاد الرسول صلي الله علية وسلم ان يموت والمسلمين ضعاف وان انقض الكفار وعلمو مكانة سيقتلوه فسأل ابو سفيان من جيش الكفار افي القوم محمد الرسول امرهم الا يردو واخد يسأل ويسأل عن الجميل وعندما قال اعلو هبل في هذا الموقف العصييب عندما قال شيئا يمس الدين قال الرسوول صلي الله عليه وسلم الا تجيبووه ألا تجيبوووه؟
    قالوا يا رسول الله ما نقول؟ قال : قولوا الله أعلى وأجل " قال إن لنا العزى ولا عزى لكم ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم " ألا تجيبوه " ؟
    قالوا يا رسول الله ما نقول؟ قال : قولوا الله مولانا ولا مولى لكم

سبحان الله
    انا اوجه اليكم ندائي الدين يمس من عمرو اديب ومن يحيي الجمل ومن خالد منتصر ومن ومن ومن ..
    ألا تجيبوووه الا تردو عن دينكم الا تردو علي العلمانيين بدعاوي تنحي الله عن الملك والملك لاهل الارض
    هل فرض علينا ان نجرب القوانين الوضعية والقوانيين الارضية ولا نجرب قانون السمااء
    كل القوانين الارضية تسقط بسقوط واضعها اما الله فلايسقط تعالي وهوا القائل الا له الامر
    ومن لم يحكم بما انزل الله فأولائك هم الكافرون
    احنا فين من ربنا والقرآن
    عودو الي صوابكم
    واقول لكم ألا تجيبووه
    عذرا عالاطاله بس بجد انا متضاايق جدا ومتعصب لربنا وللدين الحنيف وانا شايف الدين بيتشتم ومش قادر ارد

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة مايو 17, 2024 10:18 am