شباب المنصورة

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Ooouo_10

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

شباب المنصورة

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Ooouo_10

شباب المنصورة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شباب المنصورة

منتديات شباب المنصورة والوطن العربي .. احلي شباب وارق بنات

تنبيه: يرجي من اعضائنا و اصدقائنا القدامه
والجدد اعادة ذكرياتنا مع هذا المنتدي بزيارةجروب شباب المنصورة علي الفيس بوك بالضغط هنا كي نتواصل مجددا

3 مشترك

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي!

وليد15
    وليد15
    :: عضــو محتــرف ::

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Auaaac10
    ذكر
    نقــاط : 57839
    البــلد : المنصورة
    المدينــة : طلخا
    الــوســـام : يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Aw110
    sms : يلا للغروب ومابة من عبرة للمستاهم وعبرة للراى

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Empty يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي!

مُساهمة من طرف وليد15 الثلاثاء أكتوبر 05, 2010 9:46 pm

[size=12]الفترةدي بدأ خطيبي يلمسني ويحبّ كده، وأنا كذا مرة أعمل مشكلة بسبب كده، وأفضلأقول له أنا باستحرمها، يسكت ومش يرد عليّ، وأنا تعبت، وبرضه مش بيبطّل.
    يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! 48428951

أصرّينا إننا نبدأ الكلام بمثال واقعي على اللي جاي .....
    يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! 66666666666z

نسمّيها إيه؟ نسمّيها إيه؟ احترنا كتيراً في البحث عن مسمى لهذه المشكلة، هل نتطرّف في القسوة ونطلق عليها "انحلال أخلاقي"؟ أم نجمّلها ونطلق عليها "مرونة لحلّ مشكلة العنوسة"؟

سمّها أنت ما شئت؛ ولكننا في النهاية نتحدث هنا عن التنازل الأخلاقي الذي تقدّمه كثير من الفتيات في مرحلة الخطوبة بداعي "أصل خطيبي عايز كده"، وبداعي "ما تقفّليش دماغك يا حبيبتي عشان ما يزهقش منك".

بيقول لي هاتي "بوسة الخطوبة" يا ماما.. أقوله إيه؟
    يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! 50488063

إذاكنتنّ مخطوبات فألف مبروك، وإن لم يكن فربّنا يسهل لكنّ، والكلام أيضاًيهمكم؛ باعتبار ما سيكون إن شاء الله.. لكنكم أكيد عارفين إن بعد فترةالخطوبة، الأمور بين الخطيب وخطيبته بتصبح peace نوعاً ما، وكثير منالأشياء تتحول لحقّ مكتسب للخطيب توافق عليه الفتاة عن اقتناع، وفي أحيان-ليست قليلة- تُباركه الأم ويتغاضى عنه الأب، ونعني التالي..

يختلف الإحساس بين الولد والفتاة في فترة الخطوبة عما كان عليه في فترةالارتباط العاطفي؛ بمعنى أن كليهما يشعر بأن حاجزاً نفسيا كبيراً سقط منبينهما؛ فالولد يشعر أن الفتاة أصبحت من حقه بحكم ما دفعه من تكاليف فرحوشبكة؛ وخاصة الخاتم أبو محبس؛ وبالتالي "ما حدش له عنده حاجة"،أما الفتاة فتشعر أن خطيبها أصبح مشروع زوج متجسداً أمامها، وليس مجردخطيبها، كلها أيام ويتحول الحلم لحقيقة؛ وبالتالي ما فيش مانع نستدعي بعضتفاصيل الحلم ده ونجسّدها في الحقيقة.. شكلكم مش فاهمين .. طيّب نوضّح..

يعني على سبيل المثال تقوية العلاقات الدبلوماسية بين أصابع أيدي الطرفينأمر لا غنى عنه؛ للتأكيد على مبدأ الخطوبة؛ خاصة أثناء عبور الطريق أوالنزول من الميكروباص -أو الـBM حسب مستواك يا عم- والأمر لا يمنع أيضاًأن يرتاح ذراعه على كتفها بعد طول مشي على الكورنيش بشارع "أبو الفدا"بالزمالك، وكيف لها أن تشعر بتعبه دون أن تسنده كي لا يقع؟!

وعلى الرغم من أن كل ما فات بالتأكيد "مشكلة"؛ لكننا سنتغاضى عنه ونعتبره "مش مشكلة"..أُمال فين المشكلة؟ المشكلة عندما تغوص مركب الخطوبة لأعمق مما سلف، أيضاًبداعي الحق المكتسب؛ فتبدأ المصطلحات والمعتقدات المفتكسة في الظهور مننوعية "بوسة الخطوبة"، وهو مصطلح تطوّر بشكل جيني عبر الزمان، وبات حقاً لأي خطيب أن يحصل على "بوسة الخطوبة"؛ سواء في عيد ميلاده، أو عيد ميلادها، أو في عيد الحب أو في عيد حبهما، أو حتى في عيد البلح.. إلخ.

ثم تغوص السفينة أكثر وأكثر لتشمل أموراً لا خلاف على حرمتها، ولا داعيلتفصيل ذكرها، إلى أن يتطور الأمر للوقوع فيما حرّم الله عز وجل، وفي هذهالحالة أنتِ -أي الفتاة- وحظّك.. إما أن يكون شهماً ويتزوجك رغم ما حدث،أو يلعب دور "باسم" في مسلسل "الحقيقة والسراب"، ويلعب معك الدنيئة.

مشّي الأمور عشان تتجوزي الأمّور

البعض له وجهة نظر مختلفة في مسألة التساهل في فترة الخطوبة دي، بل إنهبيفضّل ما يعتبرهاش تساهل وتفريط بقدر ما هي دبلوماسية وذكاء؛ يعني البلدمش ناقصة عنوسة، وبالتالي تفتيح الدماغ مطلوب، والشاب من دول عايز يفرحبخطيبته في فترة الخطوبة بأمور ممكن تعدّي -من وجهة نظرهم طبعاً- فما فيشمانع من مسكة إيد، أو كتف، أو حتى بوسة خطوبة، ونحاول ما نغوّطش، ولوغوّطنا يبقى تتعوّض معلش، ولو خرّفنا يبقى المسألة تتصلح ما دام ماانكشفتش، وآهو في الآخر العروسة للعريس.

وجهة النظر دي بتؤيدها وبتباركها -أحياناً كثيرة- الأمهات، اللي كثيراً مابتكون متأكدة إن ابنتها بتتنازل وبتقدم ما لا يجب أن تقدّمه و"بتصهْين"، وأحياناً يتطور الأمر أكثر، وتنصح الأم ابنتها إنها ما تقفّلش دماغها تحت شعار "البوسة ما بتلزقش" و"take it easy عشان تغوري من أرابيزي"!

ما نقدرش نجزم إن الأب بيكون على علم بما يجري، ولكن أحياناً بيكون على علم بشكل غير رسمي وغير معلن -بينه وبين نفسه يعني- و"بيصهين"هو الآخر؛ متمنياً ألا تتطور الأمور لأكثر من ذلك، من خلال بعض المحاولاتالعشوائية للتغليس عليهما، مثل أن يصرّ أن يعودا للمنزل قبل التاسعة، ولومش عاجبهم ما ينزلوش.

اخلع خطيبتك من غير تفكير.. استرجل دي بنات تعل

أنا خطبت بنت، سابت لي نفسها بسرعة جداً؛ أهلها هم اللي كانوا بيقعّدونالوحدنا في حجرة نومها، والباب مغلق علينا! وساعات بيسيبونا لوحدنا فيالشقة.. وسيبنا بعض، وبعدها خطبت بنت تانية، وبعد 4 شهور خطوبة برضه سابتلي نفسها، وهي ما زالت بنت ولسه سايبين بعض من أسبوعين
    .

هو ده السؤال اللي ما سألناهوش، والافتراض اللي ما افترضناهوش والجزء الليلسه ما خاطبناهوش.. الولاد، الرجالة، الشباب، الـ"Mens".. هتقبل تتجوزهابعد ما تلمسها؟ هتوافق تنقل مكان الدبلة من يمينك لشمالك برغم ما اقترفهكلاكما؟ هتأمن لها؟ هتستمر في حبها؟ ولا هتخلع من وشها؟!

هذا هو الجزء الفارغ من الكوب الذي لم نفكّر فيه منذ اللحظة الأولى؛ لأنالكثير من الشباب ما زال شرقياً بالسليقة، وهي دي الحقيقة؛ وبالتالي سيحجزالشيطان داخل عقله "سويت كامل"يمارس فيه كل الأنشطة المفضّلة لديه من وسوسة وتشكيك وسوء نية، تنتهيبالفراق بين الطرفين.. وأحياناً ما يكون الخطيب هو نفسه الشيطان؛ فكثير منالشباب يخطب فقط بهدف الحصول على مثل هذه الأمور، ثم يخلع فيما بعد زي كدهمثلاً..

أناعندي 22 سنة، حبيت واحد من 6 سنين، وكنت بحبه حب جنوني، وهو كمان كانبيحبني أوي، وبعد سنتين من علاقتنا خد مني كل حاجة، وما بقيتش بنت، ووعدنيإن عمره ما هيسيبني.

وبعد اللي حصل ده بسنة اتخطبنا، ومن يوم ما اتخطبنا وإحنا على طولبنتخانق، وهو بقى على طول يقول لي ألفاظ مش كويسة، وأنا بقيت باتضايق منأسلوبه؛ لأن أسلوبه اتغير أوي من بعد الخطوبة.
    ومن فترة قريبة سابني، وأنا لسه بحبه، ومش عارفة أعمل إيه؟ يا ريت تردوا عليّ، أنا تعبت من التفكير يا ترى فيه حل؟؟

هو ده الواقع كما هو، بدون حذف أو إضافة، بدون تجميل أو تهويل.. اختلف أواتفق معنا في مدى خطيئته؛ ولكن لا تختلف معنا حول حقيقته، وإن كان التعميمخطأ قديماً؛ فنحن نرفضه؛ ولكنه الواقع الأغلب والأعم، وعشان كده بنسأل..

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! 555555555555555

اتنازلتِ مع خطيبك قبل كده؟

لو "لا" يبقى ليه؟ ولو "آه" يبقى ردّ فعله كان إيه؟

ممكن تتجوز واحدة خرّجت معاها رغم إنك خطبتها؟
    [/size]
    سلومة
    سلومة

انثى
    نقــاط : 54680
    البــلد : مصر
    المدينــة : المنصورة
    sms : لا اله الا الله
    سيدنا محمد رسول الله
    (عليه أفضل الصلاة و السلام)

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Empty رد: يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي!

مُساهمة من طرف سلومة الخميس نوفمبر 11, 2010 10:45 pm

بصراحة الخط عمانى
    ههههههههه
    يا ريت تكبره شوية يا وليد
    هو الموضوع شكله حلو بس مش عارفة أقرأه
    M!$s P!NK
    M!$s P!NK
    .:: م - كرسى الاعتراف ::.
    .:: م - كرسى الاعتراف ::.

انثى
    نقــاط : 61093
    البــلد : Egy
    المدينــة : MaNsoUra
    sms : عـٌاشـِر مَن تُعٍاُشٍر فـُلابُدَ مٍنَ الًفرُاق
    وَلاَ تعشٌـق الغٌرباَء فَهٌم دٍومـًا عَلىَ رَحٍيل

يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Empty رد: يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي!

مُساهمة من طرف M!$s P!NK الجمعة نوفمبر 12, 2010 12:34 am

ولا انا شايفه Suspect

كبره شويه ياوليد الله يسترك
    سلومة
    سلومة

انثى
    نقــاط : 54680
    البــلد : مصر
    المدينــة : المنصورة
    sms : لا اله الا الله
    سيدنا محمد رسول الله
    (عليه أفضل الصلاة و السلام)

مُساهمة من طرف سلومة الجمعة نوفمبر 12, 2010 7:59 pm

آه كده الحمد لله الخط واضح

بس موضوع جميل يا وليد

تسلم يا جميل
    وليد15
    وليد15

ذكر
    نقــاط : 57839
    البــلد : المنصورة
    المدينــة : طلخا
    الــوســـام : يا بنتي "Take it easy" عشان تغوري من أرابيزي! Aw110
    sms : يلا للغروب ومابة من عبرة للمستاهم وعبرة للراى

مُساهمة من طرف وليد15 السبت نوفمبر 20, 2010 4:20 pm

اى خدمة

الوقت/التاريخ الآن هو السبت أبريل 27, 2024 10:41 am